lunedì 23 febbraio 2015

I colori e i segni del cairn di Barnenez (Finistère, FRA)

Fig. 1. Il lato nord della camera H del cairn complesso di Barnenez a Plouezoc’h, nella Bretagna settentrionale (1): appartiene alla II fase di costruzione (4500-3900 a.C.) (fig. 2).  L'entrata alla camera mortuaria H è marcata da una statua-menhir a forma di fallo (fig. 3), ornata con motivi che si ripetono in altre parti della camera, segnatamente sugli ortostati (fig. 4) (1, 2)


Fig. 2. Planimetria del cairn di Barnenez. Le prime 6 camere risalgono a prima del 4500 a.C. e furono costruite utilizzando per lo più diabase. Successivamente (4500-3900 a.C.) furono aggiunte altre 6 camere, di cui la H è la maggiore. In questa fase fu privilegiato il granito. Le camere sono comunque tutte almeno bicrome, perchè sono state utilizzate anche grandi lastre di ardesia per la loro realizzazione. Il cairn, le cui pietre sono state ampiamente utilizzate in epoca storica, è oggi lungo 72 metri. http://it.wikipedia.org/wiki/Barnenez 





Fig. 3 3D model of passage tomb H, showing the location of the phallic menhir  and its three decorated faces: south-east, north-west and north-east (1). Si noti che sul grande menhir a forma di fallo, vi sono sia incisioni che motivi dipinti, tra cui spicca un'ascia in nero. Non è escluso che venisse usato anche un pigmento bianco per evidenziare le incisioni. 

Fig. 4. "The presence of an axe with handle and an axe blade on orthostat A (right)  certainly associates decoration on this upright with that of the stela before the chamber (left). The stela present a bow, but both display an intention to show human figures equipped with the same objects in the most important  areas of the burial area: the entrance and the front area" (2). Accanto a motivi incisi, nella camera vi sono decorazioni dipinte in nero e in rosso (1). 

Dal rif. 1.:  Abstract. Megalithic art is a well-known feature of the Neolithic chambered tombs of Atlantic Europe.The surviving evidence consists largely of carved motifs, and, until recently, painted megalithic art was thought to be restricted to western Iberia. Recent discoveries have expanded that distribution, assisted by new methods of detection, recording and analysis.
The discovery of painted motifs at Barnenez in Brittany, reported here, marks a breakthrough and raises the possibility that many megalithic tombs in north-west Europe were once coloured as well as carved. Similarities in motifs and techniques also point to the likelihood of direct connections with Iberia.
[..] The menhir within the tomb chamber. The most remarkable evidence for the use of pigment is provided by the famous menhir placed at the entrance to chamber H. It is phallic in shape, with a large groove on its upper part. At least three sides of the menhir (north-west, north-east and south-east) were engraved, offering a three-dimensional representation. The image of the hafted axe with black painted lines may have been added when it was incorporated in the chamber, as it has the same dimensions as the hafted axes engraved on other orthostats. On the same face of the menhir (north-west) there is an axe blade, with further examples on the northeastern side of the menhir, where two further axe blades and a bow, carved with a deep angular line, are clearly visible. On the south-eastern face of the menhir, a horizontal series of shallow, pecked zig-zags exposes the whiter surface of the original raw material in a ‘pictorial’ fashion. This technique is used in the manner that a white pigment might be used, in order to contrast black with red , in megalithic tombs in the Iberian Peninsula. [..] (1)

Fig. 5. "Raw materials and artificial pigments from Breton monuments described in the text." (1) . L'analisi dei pigmenti rosso e nero usati nella camera H di Bernenez ha rivelato che sono artificiali: diossido di manganese per il nero e ossido di ferro per il rosso. 


Fig. 7 Carvings and paintings on orthostat C, Chamber H, Barnenez tumulus (Brittany). General view and detail with photographic description restored by several types of illumination (photos by R. de Balbín).(1). I motivi incisi o dipinti in questa camera, sembrano riservati ad elementi di sostegno (gli ortostati e il menhir a forma di fallo all'ingresso)

Fig. 8 L'uso stesso delle diverse pietre, diventa messaggio di colori a Barnenez: qui la camera G' (1)

(1) Primitiva Bueno Ramírez, Rodrigo de Balbín Behrmann, Luc Laporte, Philippe Gouézin, Florian
Cousseau, Rosa Barroso Bermejo, Antonio Hernanz Gismero, Mercedes Iriarte Cela and Laurent
Quesnel (2015). Natural and articial colours: the megalithic monuments of Brittany. Antiquity, 89,
pp 55-71 doi:10.15184/aqy.2014.29
(2) Primitiva Bueno Ramírez, Rodrigo de Balbín Behrmann, Luc Laporte, Philippe Gouézin, , R. Rosa Barroso Bermejo, Antonio Hernanz Gismero,  José M. Gavira-Vallejo, Mercedes Iriarte Cela  2012. Paintings in Atlantic Megalithic Art: Barnenez, Trabajos de Prehistoria 69: 123–32.